Geocaching i undervisningen


Geocaching er en speciel type skattejagt, det kan fint inddrages i undervisningen, lidt ligesom et orienteringsløb.

Brug det i matematik, og lad "præmien" ved hver cache (skat) være at ungerne skal udregne koordinaterne til den næste cache.

Der hvor mobilen kommer ind i billedet, er naturligvis i forhold til at navigere til cacherne. Det kunne også være som hjælpemiddel til at udregne koordinaterne til cacherne.

Eller i historie/dansk/kristendom til at skrive en fortsat historie - hvert hold laver en cache med et bestemt emne, og det første hold der finder den, skriver første del af en historie. Næste hold fortsætter osv.

Seek 'n Spell


Seek 'n Spell er en af de bedst kendte og populære læringsapps, og i forhold til danske elever, er det oplagt til leg i engelskundervisningen.

Det går ud på at samle bogstaver til engelske ord. Bogstaverne "ligger" ude i virkeligheden, så man skal bevæge sig for at samle dem. Efter de er samlet skal de sammensættes til ord - så det handler både om at være hurtig og smart.

Det er i øvrigt en klar fordel at det findes til både Android og Iphone - og er gratis i begge versioner!

28 idéer til at bruge QR-koder i undervisningen.


Faldt lige over et interessant slideshow med idéer til at bruge QR-koder i undervisningssammenhænge:

Klik her for at komme til Google Slideshow

Jeg har tidligere lavet en kort introduktion til QR-koder i forhold til fysik/kemi:
Klik her for at komme til UNI-C's modul om QR-koder

Mobile Lærings Miljøer

      vs.    


Kært barn har mange navne: mobil e-læring, mlæring, mobilt læringsmiljø, mobil læringsplatform.
De to løsninger jeg har gravet frem her, giver (sammen med mange andre) et bud på læringsforløb direkte på mobile enheder. Altså rammer til indholdsmoduler, som du selv kan lave.

De 2 jeg har valgt, er begge gratis at starte op med, og de giver 2 temmelig forskellige bud på interfaces og muligheder ved mobil læring.

Mobl21 er meget simpel i sin opbygning - og indeholder mulighed for følgende 3: Studyguide (den egentlige undervisning), Flashcards og Quiz. Det lyder noget forsimplet, hvilket det også er - men det er også styrken. Der er ikke 117 ting der skal findes rundt i, og masser af muligheder man ikke har brug for.
Prøv at hente appen (den er gratis) og installer beta-indholdet.
Det er også gratis at oprette en lærerkonto hos dem, så man kan komme igang med at bruge det til egne elever.

CourseSites har en NOGET stejlere læringskurve, der er utrolig mange muligheder - så her er det mere et spørgsmål om at skære i mulighederne. Der er stor frihed i opbygningen af forløb, hvor man både kan bruge blogs, wiki'er, debatfora og mere - sammen med resten af forløbet. Men man skal tage et par timer ud af kalenderen, hvis man kaster sig ud i at lave forløb med dette system.
Det er Blackboard der er firmaet bag CourseSites - Blackboard er et stort LMS, specielt i England og USA - så her er man garanteret god support ved problemer.

Mobl21
Android app kan hentes her:
http://tsg.emantras.com/beta/mobl21.apk

Apps til Ipod, Iphone og Ipad er på Itunes AppStore

Kode til eksempelindhold er:


CourseSites
Android app hedder "Blackboard Mobile Learn" og kan hentes på Market

Apps til Ipod, Iphone og Ipad er på Itunes AppStore

For at få indhold skal man inde i appen søge på "coursesites" og logge ind med brugernavn og kode (som skal oprettes på forhånd på websitet).

Cloudbank - ny vinkel på gloselister som lektier

"Til næste gang, skal I kunne oversætte, forklare og udtale de følgende 10 gloser...".
Den opgave er jeg nok ikke den eneste, der har brugt, men også været udsat for i min egen skoletid.

Jævnt kedeligt med blyant, papir og Gyldendals røde.. Enter Cloudbank..



Widget'en herover fungerer, så man kan prøve app'en uden at have en Android telefon/tablet (på nær enkelte funktioner). Prøv at klikke på "Browse" og dernæst på "Child"..

Det er let at lade eleverne tilføje ord, til den fælles cloudbank. De kunne fx. som lektie tilføje 1 ord hver - med tekst, beskrivelse, billed og lyd (samt naturligvis øve de ord kammeraterne ligger op).
Sproget kunne være engelsk, tysk eller dansk.

En god idé er at tilføje et tag til ordet, så eleverne fx kan nøjes med at se de ord der er tagget "lskole2011".

"Jamen mine elever har ikke allesammen en android-telefon".
Naturligvis ikke - men bare der er nogle stykker, kan de jo være sammen i grupper om at ligge fx 4 ord ind.

Applikationen er gratis og kan findes her:
http://cloudbankblog.blogspot.com/p/cloudbank-app.html
- hvor der også er vejledning til installation. Den er endnu ikke at finde på Android Market.

Programmering til mobilen


Der er kommet en ny mulighed for at få taget hul på programmering med elever, evt. i et valgfag, eller som en fremlæggelses-metode i forbindelse med projektopgaven?

Det er Google der har frigivet App Inventor, som er et udviklingsværktøj til Android-telefoner. Det er målrettet undervisning og tager udgangspunkt i det relativt populære "børne"-programmeringssprog Scratch (nej, man kan ikke programmere børn med det..).

Man behøver ikke at eje en android-telefon, selvom der sikkert er mange elever i overbygningen der har en. Man kan teste programmerne man får lavet i en emulator, som kører på computeren. Ellers foregår det meste i "skyen".

Et udmærket sted at starte kunne være med Hello Purr..

Det skal lige bemærkes, at man skal bede om at få adgang til App Inventor, før man får det - bare en formalitet.

Et par idéer til sprogundervisningen

Lad eleverne bruge lydoptageren til at:
  • optage vejrudsigten for et eller andet sted i verden.
  • fortælle om hvad de har lavet i weekenden.

Sæt billeder op rundt omkring klassen (en elefant, en ske, en bil osv.) og lad eleverne finde dem og skrive en sætning på en post-it, hvor billedets ord er med. Derefter kan de sætte deres post-it ved siden af billedet og selv tage et billede af det hele. Billedet smides evt. op på en projektor i klassen.
Udvid eventuelt øvelsen ved at kræve at sætningen er i datid, før-nutid el. lign.

Blog om integration af mobiler i undervisningen. Skrevet af Kasper Engberg, lærer ved Løgstrup Skole.